خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به ترس عربستان از کشیده‌شدن به درگیری مستقیم جدید با یمن فاش کرد که ریاض بر دولت عدن فشار آورده است تا از اقدام علیه دولت صنعا جلوگیری کند.

بلومبرگ: عربستان سعودی از درگیری جدید با صنعا گریزان است

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عربستان سعودی از جنگ مجدد در یمن اجتناب می‌کند. این گزارش می‌افزاید: پس از تشدید عملیات صنعا علیه «اسرائیل» و «تهدیدشدن عربستان سعودی» و همچنین باتوجه‌به جنگ اقتصادی علیه یمن، «عربستان سعودی به طور فزاینده‌ای نگران وضعیت یمن است».

بلومبرگ خاطرنشان کرده است که «ریاض می‌ترسد وارد درگیری مستقیم جدید با یمن شود»؛ براین‌اساس وزارت دفاع عربستان هرگونه ارتباط با حملات «اسرائیل» به «الحدیده» را تکذیب کرد، درحالی‌که وزارت امور خارجه عربستان سعودی از «همه طرف‌ها خواست تا حداکثر تلاش خود را برای خویشتن‌داری انجام دهند». به گفته این خبرگزاری، این موضع «منعکس‌کننده یک تغییر عمده در سیاست خارجی محمد بن سلمان در سال‌های اخیر است».

بلومبرگ می‌افزاید: «تنش‌ها از زمان حمله پهپادی یمن به تل‌آویو افزایش‌یافته است» درحالی‌که «مقامات سعودی با ترغیب دولت عدن و رئیس بانک مرکزی به بازنگری در اقدامات مالی طراحی شده برای تضعیف دولت صنعا، تلاش می‌کنند تا اوضاع را آرام کنند». پنج نفر از افراد مطلع از گفت‌وگوها گفته‌اند ریاض تهدید کرده که «در صورت انجام اقداماتی علیه دولت صنعا، ممکن است حمایت اقتصادی و نظامی خود از دولت عدن را کاهش دهد و آن‌ها به‌تنهایی با یک درگیری جدید احتمالی روبرو شوند». در مقابل، دو فرد مطلع نیز تأکید کرده‌اند که سعودی‌ها به دولت صنعا اطمینان داده‌اند «هر کاری در توان دارند برای توقف اجرای این اقدامات انجام می‌دهند».

این خبرگزاری اظهار داشت که عربستان سعودی و ایالات متحده قبلاً از اقدامات بانک مرکزی برای فشار بر دولت صنعا حمایت می‌کردند و معتقد بودند که این امر به پایان عملیات دریایی و آغاز مذاکرات صلح به رهبری سازمان ملل برای حل مناقشه در یمن کمک می‌کند. این در حالی است که حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه اهداف یمنی - از ژانویه گذشته - «در پایان‌دادن به حملات در دریای سرخ ناکام مانده است».

در این زمینه، «برنارد هیکل» استاد مطالعات خاور نزدیک در دانشگاه پرینستون، به بلومبرگ می‌گوید: «سعودی‌ها نسبت به‌احتمال رویارویی جدید با دولت صنعا و ایران محتاط هستند». او می‌افزاید: سعودی‌ها درس گرفته و متوجه شده‌اند که ممکن است آمریکایی‌ها امروز اینجا باشند و فردا بروند، اما ایران و یمنی‌ها امروز اینجا هستند و فردا نمی‌روند.

این مواضع پس از آن صورت می‌گیرد که «جلال الرویشان» معاون هیئت مذاکره‌کننده صنعا با بیان اینکه «توافق بین دولت یمن و رژیم سعودی حاصل شده است» تأکید کرد: «اجرای این توافق به تعهد طرف سعودی بستگی دارد». الرویشان با تأکید بر اینکه تمام اقداماتی که باهدف تغییر موضع یمن در قبال تجاوز اسرائیل به نوار غزه انجام شده بود، «شکست خورد»، تأکید کرد: ریاض «خیلی دیر متوجه شد که تمام فشارهای اعمال شده علیه صنعا بر ملت یمن تأثیری نداشته است».

منبع: المیادین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.